در این نوشتار می خواهیم به این موضوع بپردازیم که خمیر خرمای مرغوب صنعتی چیست؟ و چگونگی شیوه تولید آن را صورت خلاصه برایتان توضیح خواهیم داد.

 تولید خمیر خرما در کارخانه

از خمیر خرما به عنوان چاشنی در اکثر کیک و کلوچه ها استفاده می شود و طعم دهنده و رنگ دهنده بی نظیری است، در سابق خمیر خرمای مورد نیاز خود را در خانه به روش سنتی طبخ می کردند.

در این روش خرما را شسته و بعد از آنکه به طور کامل پخته شد و آب آن گرفته شد، به شیوه ای که عصاره آن باقی می ماند و در اصطلاح به آن خمیر خرما گفته می شد.

البته باید به خاطر داشت تولید خمیر خرما خانگی هر چند دارای دشواری های بیشتری می باشد اما معمولا سالم تر و همچنین در آن از خرماهای بهتر و با کیفیت تری استفاده می شود و قطعا دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد.

اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی کارخانه ها و دستگاه های بسیاری به بازار آمده اند که به صورت انبوه خمیر خرما را تولید نموده که ضمن عدم انجام تمامی موارد طاقت فرسای شیوه سنتی، خمیر خرمایی بهتر و با کیفیت بسیار بالاتری تولید می شود، در ادامه به مراحل تولید این خمیر خرما خواهیم پرداخت.

همه ما می دانیم و اطلاع داریم امروزه در کارخانه ها به شیوه های متفاوتی اقدام به تولید خمیر خرما می نمایند، هر چند محصول بدست آمده برای همه آن ها به یک شیوه می باشد و تنها تفاوت آن ها در میزان خلوص و همچنین درصد آن می باشد.

بدین صورت که برخی از آن ها دارای آب بیشتر و برخی از خمیر خرماها دارای غلظت بیشتری می باشند که از نظر خریدار دارای کیفیت بهتری نیز هستند.

برای تولید یک کیلو خمیر خرما معمولا یک تا دو درصد به آن شکر افزوده می شود و از شکر معمولا به عنوان طعم دهنده استفاده می گردد، در کارخانه های بزرگ معمولا از روش بخار پز کردن برای پخت اولیه انواع خرماها استفاده می شود و به همین دلیل فرایند تولید خمیر خرما به شیوه ای بهداشتی تر انجام می شود.

باید بدانید که همیشه برای تهیه و ساخت و تولید خمیر خرما صنعتی از دو نوع خرما استفاده می شود، معمولاً از خرماهای شیره دار و خرماهای نیمه خشک استفاده می کنند تا بافت خمیر خرما مرغوب تر شود.

خرمای مورد استفاده در تهیه خمیر خرما باید استانداردهای خاصی داشته باشد، به عنوان مثال: شیرین و رسیده باشد و قطعات زرد و سفت نداشته باشند، همچنین آسیب دیده یا کپک زده نباشد، زیرا خرمای کپک زده برای بدن مضر و ناسالم است همچنین طعم خمیر خرما را تغییر می دهد.

فرآیند صنعتی تولید خمیر خرما شامل: آماده سازی، تولید و بسته بندی می باشد، در تولید انواع خمیر خرما معمولا در طی مراحل شستشو یا رسیدن خرما ها از مزرعه به کارخانه موارد پلاسیده و خراب به صورت کامل جدا شده و بعد از آن اقدام به شستشو و فرستادن به مرحله بعدی برای تولید خمیر خرما می کنند.

آماده سازی: در این مرحله انتخاب، شستشو، خرد کردن و پیش پخت خرما انجام می شود، سپس خرماها خرد شده را حرارت داده و له می کنند و پس از آن خرمای خرد شده به صورت نیمه پخته وارد مرحله تولید می شود، در این مرحله به صورت کامل وضعیت و کیفیت خرماها چک شده و هر نوع مواد اضافی مانند پوسته و هسته را از آن جدا می کنند.

تولید: در مرحله تولید، آب یا همان شهد خرماها ابتدا نرم شده و سپس غلیظ می شود سپس از طریق پمپ وارد غلیظ کننده یا دسته ای می شود، با توجه به ناخالصی زیاد در کشور ما و نیاز به افزودن محلول شکر و کمی آب به جای شکر خشک، بهتر است شکر زدن در مخزن فرمولاسیون انجام شود.

بسته بندی: در مرحله بسته بندی که غلظت مواد جامد خمیر خرما به 28 می رسد، ابتدا آن ها در بسته بندی های مختلف شیشه ای ریخته و پلمپ می شوند و سپس در جعبه های مخصوص بسته بندی می گردند، سپس جعبه های پر از خمیر خرمای شیشه ای که معمولا 12 تایی تا 24 تایی هستند، بسته می شوند البته برخی از خمیر خرماها به صورت فله ای و کیلویی داخل سلفون و سپس داخل جعبه های کارتنی قرار می گیرند.

نکته بسیار مهم در خصوص کارخانه های تولید خمیر خرمای خوشمزه و سالم که باید به آن اشاره شود، این می باشد که بعد از چیدن و آوردن خرماهای مورد نیاز به کارخانه، تمامی امور به صورت کاملا بهداشتی و توسط دستگاه های پیشرفته و بدون هیچ گونه دخالت دست انجام می شود که یکی از مهمترین مزیت های این نوع از خمیر خرما همین مسئله می باشد و برای مصرف کاملا بهداشتی و سالم می باشند.

قیمت خمیر خرما غلیظ

در ادامه مطلب به قیمت محصول می پردازیم که یکی از شاخص های مهم برای تعیین قیمت خمیر خرما است و معمولا موارد بسیاری در این امر تاثیر دارند که مهمترین این موارد می تواند شامل وزن، کیفیت، میزان غلظت، برند آن باشد.

هر کدام از این موارد به سهم خود در تعیین قیمت خمیر خرما غلیظ نقش دارند و قیمت ها بر اساس آن ها تعیین می شود، مجموعه تولیدی ما با نام شهدینا با دارا بودن و استفاده از تمامی استانداردهای بهداشتی و کنترل کیفیت آماده ارائه انواع خمیر خرما به شما در جهت ارائه به مصرف کننده با بالاترین کیفیت می باشد.
مجموعه ما با دارا بودن بهترین متخصصین و با داشتن خرماهای مرغوب و بیشمار، یکی از برترین و به روز ترین تولید کنندگان در زمینه تولید انواع خمیر خرما با طعم های بی نظیر می باشد که تمام محصولات مجموعه ما به صورت کاملاً بهداشتی تولید و بسته بندی می شوند و آن را به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه می کنیم.

شما می توانید با خرید محصولات این مجموعه بهترین خمیر خرما را با طعم های عالی و کیفیت فوق العاده همچون خمیر خرما گردویی، کنجدی، فندقی، بادامی، پسته ای و غیره با شکیل ترین بسته بندی ها و با مناسب ترین قیمت ها تهیه کنید و یک خرید خوب و به یاد ماندنی را رقم بزنید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *